Isnin, 7 Februari 2011

Darjah dua

Apabila melangkahkan kaki ke Darjah Dua, aku terus tekad berusaha. Aku berjaya mencapai kedudukan nombor 18. Aku sudah boleh membaca walaupun masih kurang lancar.
     Aku terus dihina dan diejek sebagai 'Anak Orang Gila!!!'. Satu ungkapan yang tak pernah aku lupa dan itulah yang banyak mengajarku erti kesabaran. Ayahku selalu membuat hal. Pernah ketika itu, leher aku diacukan parang. Emakku dipukul dengan kayu dan batang tebu. Aku juga pernah dilontar 'besi loding'(cop sawit) hingga hampir tertikam belakang badan. Nasib baik aku sempat mengelak. Itulah cabaranku. Setiap masa hidup dalam ketakutan. Tiada siapa yang mengambil tahu hidup kami sekeluarga. Saudara mara menjauhkan diri.
     Pada ujian hujung Tahun, aku semakin membaiki kedudukan. Aku mendapat tempat ke 15.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Catatan Popular